چگونه گرم بمانیم

چگونه گرم بمانیم

چند نكته براى گرم ماندن زير آب هنگام غواصى

شما در حال غواصى در آبهاى گرمسيرى هستيد و كامپيوتر غواصى شما درجه حرارت ٢٧ درجه را نشان مى دهد. پس چرا احساس سرما مى كنيد؟ مانند بسيارى از مسائل در غواصى، احتمالاً براى اين مشكل تنها يك جواب وجود ندارد. ولى به طور كلى، آب دماى بدن شما را از شما مى گيرد، و اگر فكرى براى گرم شدن دوباره خود نكنيد، ممكن است چه در سطح و چه در زير آب احساس سرماى شديد كنيد. شايد بسيارى از غواصان فراموش مى كنند كه ما در زير آب با سرعت بسيار بيشترى نسبت به هوا گرماى بدنمان را از دست مى دهيم. با اينكه حتى ممكن است در آن روز دماى هوا بالا باشد، ولى آب ٢٠ برابر نسبت به هوا گرماى بدن ما را مى گيرد.
دكتر پيتر دونالد از مؤسسه DAN در مورد دلايل فيزيولوژيكى آن توضيح مى دهد. "در روى زمين، وقتى هوا سردتر است، بدن مى تواند ميزان از دست دادن گرما را تا يك حد مشخصى با مكانيزم هاى فيزيولوژيكى محدود كند، كه شامل رساندن خون كمتر به سطح پوست مى شود. برخلاف اتمسفر، آب ظرفيت گرمايى بسيار بالاترى دارد و گرما را بسيار سريع تر از بدن مى گيرد. حتى با شنا در دماى اتمسفرى كه به نظر خوب مى آيد، بدن دماى بيشترى را نسبت به آنچه توليد مى كند، از دست مى دهد." وقتى شما در تعطيلات هستيد اگر هنگام غواصى سردتان شود، لذت غواصى را از دست مى دهيد. ما از غواصان حرفه اى خواسته ايم كه براى گرم ماندن هنگام غواصى نكاتى را با ما به اشتراك بگذارند.

غواصى را گرم شروع كنيد

شما تجهيزات غواصى خود را بسته ايد و برنامه غواصى را با همراه خود چك كرده ايد. پس آماده غواصى هستيد. ولى زياد عجله نكنيد- مواردى هستند كه قبل از وارد شدن به قايق و يا حتى بستن تجهيزات غواصيتان بايد آنها را در نظر بگيريد زيراكه ممكن است در حين غواصى سردتان شود. "اينكه غواصى را در شرايطى آغاز كنيد كه سردتان است، اصلا فكر خوبى نيست." هنگاميكه در خانه يا هتل و يا كشتى هستيد، كمى صبر كنيد تا مطمئن شويد براى غواصى آماده ايد. به گفته كارل شريوز، مجرى طرح توسعه تكنيكال پدى "بزرگترين اشتباهى كه غواصان مى كنند و باعث سرد شدنشان مى شود، در نظر نگرفتن مسائل كوچك است." "با شكم خالى غواصى نكنيد- غذاى سنگين هم نخوريد، ولى سوخت لازم بدنتان براى توليد گرما را فراهم كنيد. براى احساس راحتى در طول غواصى، قبل از غواصى، خود را گرم نگه داريد، حتى اگر از پوشيدن لباس چندان احساس راحتى نمى كنيد باز هم خود را بپوشانيد تا انرژى لازم براى غواصى را حفظ كنيد." انرژى دمايى خود را با پوشيدن لباس هاى خشك، قبل و بعد از غواصى، حفظ كنيد، حتى اگر هوا آفتابى است.

پوشش درست را انتخاب كنيد

غواصى با لباس غواصى ١ ميل در آب ٢٢ درجه اى، مانند خارج شدن از خانه در يك روز برفى با تى شرت و شلوارك و صندل است. بسيار زودتر از آنكه كامپيوتر غواصى شما بخواهد زمان پايان غواصى را به شما هشدار دهد، شروع به لرزيدن خواهيد كرد. تصميم اينكه وت سوت چند ميل مناسب است را به آخرين لحظه موكول نكنيد.دماى اخير آب را چك كنيد قبل از اينكه خانه را ترك كنيد. حتى در مناطق گرمسيرى هم، زمان خاصى از سال آب سرد خواهد شد. از اينكه چند لايه بپوشيد نترسيد. وقتى كه درجه آب كاهش مى يابد، حتى براى چند درجه، لايه هاى زيرين و يا رويى وت سوت شما كمك مى كنند تا شما گرم نگه داشته شويد.

وت سوت خود را چك كنيد

حال شما مطمئن شديد وت سوت شما ضخامت مناسب براى شرايط آب مورد نظر را دارد، ولى آيا وت سوت شما به درستى اندازه شماست و يا در وضعيت مناسبى قرار دارد؟ اندازه نبودن درست وت سوت شما، به خصوص اگر همراه شود با كم شدن ضخامت و محافظتش بر اثر پوشيده شدنِ زياد، مى تواند مشكل ساز باشد. اين مشكل اصلى غواصانيست كه از وت سوت هاى كرايه اى استفاده مى كنند. وت سوت بايد مانند ماسك و فين و اسنوركل، جزء اولين تجهيزاتى باشد كه براى خودتان خريدارى مى كنيد. و بايد به خوبى اندازه شما باشد. هنگاميكه وت سوت خود را مى پوشيد بايد آنقدر خوب اندازه شما باشد كه انگار براى شما ساخته شده و به خوبى بر روى پوست شما بنشيند. به تن كردن يك وت سوت گشاد شايد خيلى راحت تر باشد، ولى بين پوست شما و وت سوت فاصله زيادى ايجاد مى شود، به خصوص در قسمت گردن، و به همين دليل آب به راحتى به داخل وت سوت نفوذ خواهد كرد. و قبل از اينكه بفهميد شروع به گرفتن گرماى بدنتان خواهد كرد.

سر خود را بپوشانيد

بسيارى از غواصان پوشيدن كلاه مخصوص غواصى يا همان هود را دوست ندارند، ولى تخمين زده شده كه ٢٠ تا ٤٠ درصد از گرماى بدن از طريق سر از دست مى رود. هود جلوى از دست دادن دماى بدن را مى گيرد، و اگر به وت سوتتان متصل باشد، مى تواند از ورود آب از طريق يقه جلوگيرى كند. حتى بهتر از آن پوشيدن يك لايه جليقه كلاه دار است.

در عمق كم باقى بمانيد

اطلاعات دايو كامپيوتر خود را براى غوص بعدى چك كنيد. خواهيد ديد كه هر چه به عميق بيشترى مى رويد دماى آب كاهش مى يابد. علاوه بر سردتر شدن آب، فشار بالاتر در عمق بيشتر نيز مى تواند قدرت عايق بندى وت سوت شما را كاهش دهد. و اين به اين دليل است كه حباب هاى عايق در نئوپرين، تحت فشار فشرده تر مى شوند -احتمالاً شما احساس فشرده شدن و تنگتر شدن وت سوتتان در عمق بيشتر را تجربه كرده ايد. زمانيكه به عمق ٣٧ مترى برسيد، حباب ها عملاً به طور كامل از بين رفته اند. و اين به اين معناست كه شما وت سوتى را پوشيده ايد كه عايق بندى كمى دارد. پس سعى كنيد تا ميتوانيد در عمق كمتر باقى بمانيد، مگر اينكه در حال اكتشاف يك جسم مغروق عميق و يا ديواره باشيد.

در سطح، خود را گرم كنيد

به محض اينكه غوصتان تمام مى شود، چون بدنتان خيس است، آب از بدن بخار شده و گرما را از بدن مى گيرد. وقتى زمان استراحت سطحى شماست، چيزى كه همه غواصان حرفه اى در مورد آن هم نظر هستند اينست كه: وت سوت خود را درآوريد و لباس هاى خشكتان را بپوشيد. در مناطق گرمسيرى درآوردن بالاتنه تا كمر و خشك كردن خودتان كافيست. ولى در مناطق سردتر، وت سوت و يا دراى سوت نئوپرين خود را كامل درآورده و لباس خشك به تن كنيد. با حوله و يا لباس خود را خشك كنيد. مهم نيست كه غواصى ساحلى مى كنيد و يا در قايق هستيد، از باد دورى كنيد. اگر هوا بادى است با استفاده از ژاكت از سرماى باد خود را محافظت كنيد. اگر وت سوت خود را در آورديد، براى آن مكانى را پيدا كنيد تا خشك شود. وت سوتتان را پشت و رو آويزان كنيد تا داخلش كه با پوست شما در تماس مستقيم است زودتر خشك شود. استراحت سطحى زمانى است كه مى توانيد درباره انرژى لازم را كسب كنيد، يك نوشيدنى داغ به شما كمك مى كند تا سطح انرژيتان افزايش يابد.

خود را نكُشيد

بعضى مواقع، انجام تمام اقدامات احتياطى هم كافي نيستند. ما خرس هاى قطبى نيستيم، اگر در نهايت در هنگام غواصى سردتان شد، در زير آب چندان كار زيادى از دستتان بر نخواهد آمد، جز اينكه غواصى را به پايان برسانيد. هنگاميكه به آن درجه از سرما برسيد، ديگر غواصى لذتى ندارد و نبايد نگران خراب شدن غواصى همراهان خود باشيد، احتمال اينكه آنها نيز سردشان شده باشد خيلى زياد است. به غواص همراه خود علامت داده و غواصى را به پايان برسانيد. و اگر تعداد غوص هايى كه در آبهاى بسيار سرد مى زنيد زياد است، زمان در نظر گرفتن خريد دراى سوت فرا رسيده است.

منبع : مجله غواصان پارسی، شماره 10