جزیره سیپادان در مالزی شرقی

جزیره سیپادان در مالزی شرقی

سیپادان تنها جزیره اقیانوسی در مالزی است که در سواحل شرقی سباه Sabah در مالزی شرقی (برنئو) در دریای سلبز Celebes واقع شده است. این جزیره با رویش مرجان ها بر روی آتشفشان زیرآبی که شکل گیری آن هزاران سال طول کشیده تشکیل شده است و مرکز یکی از غنی ترین زیستگاههای دریایی جهان است. مانند همه جزایر استوایی با جنگل احاطه شده و سواحل ماسه ای آن زیبایی وصف ناپذیری دارند. جزیرۀ سیپادان گنجی از شگفتی های زیر آب بحساب می آید، بیشتر از ۳۰۰۰ گونه ماهی و صدها گونه مرجان در آبهای آن یافت می شود و بسیاری از مجلات آنها را بعنوان بهترین مکان های غواصی در جهان معرفی کرده اند. موجودات دریایی زیر را میتوان در آبهای سیپادان مشاهده نمود:

White tip Sharks,Jacks,Bump headed Parrot fish,Grey reef Sharks,Green Turtles,Wrasse,Hawk fish,Emperor Angelfish,Moray eels,Coral Groupers,Barracuda,Big Eye Travail,Hawks bill Turtles,White Tip reef Sharks,Hammerhead Shark,Manta Rays,Eagle Rays,Scalloped,Whale Shark.
در اطراف جزیره سیپادان میتوانید انواع متنوعی از غواصی مانند غواصی در جریان (diving Drift) , غواصی دیواره (diving Wall) و غواصی عمیق (dives Deep) را تجربه نمائید در تمام طول سال می توان غواصی نمود، ولی شفافترین زمان آب از ماه آپریل تا اواسط ماه دسامبر بوده و عمق آب در حدود 5 متر تا بیش از 40 متر می باشد. دمای آب حدودا ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بوده و میتوانید بیش از 20 سایت غواصی را بیابید. در خود جزیره جایی برای اقامت وجود ندارد ولی در جزایر نزدیک اطراف مثل مابول (Mabul) و کاپالای (Kapalai) میتوان اقامت نمود.

سایت های غواصی در سیپادان

همانگونه که توضیح داده شد سایتهای متنوع و بسیار زیادی را میتوانید در اطراف جزیره سیپادان برای غواصی پیدا کنید که هر کدام خصوصیات و جذابیتهای منحصر بفرد خود را دارا می باشند. 

سایت Turtule Patch

یکی از سایتهای معروف سیپادان بوده و این امر به دلیل فروانی لاکپشتهای آن است. اصلا جای تعجب نخواهد داشت که نزدیک به ۲۰ تای آنها را فقط در یک غوص ببینید. توپوگرافی این سایت کمی متفاوت است، ابتدا یک شیب تا عمق ۱۵ متری دارد و بعد با شیب ملایمی تا عمق بیشتر از ۴۰ متری ادامه می یابد. علاوه بر لاکپشت ها دسته های بزرگ ازحلقه های Jack fish غواصان را به وجد میآورند. این سایت یکی از بهترین سایت های سیپادان برای ”غواصی در جریان“ است. این سایت حتی برای غواصان مبتدی نیز مناسب است. از دیگر موجودات دریایی که در این سایت می توان دید:

Whitetip Reef Sharks,Bumpheaded Parrotfish,Hawksbill Turtles,Leaf Fish,Mappa Puffer,Spotted Sweetlips,Lion Fish,Moray Eels

عمق:۱۰ تا ۴۰ متر
شفافیت: ۱۵ تا ۳۵ متر
جریان: گاهی بسیار قوی

 

Sipadan Turtule Patch
Sipadan Turtule Patch

سایت Hanging Gardens

این یک سایت فوق العاده برای غواصی با کوسه هاست! در سمت غربی جزیره قرار داشته و یک دیوار مرجانی زیبا از انواع مرجان های سخت، و بخصوص مرجان های نرم رنگی، اسفنج ها و بادبزن های دریایی است که سرتا سر دیوار را پوشانده اند و منظره ای فوق العاده ایجاد کرده اند . به همین دلیل این سایت به این نام یعنی (باغ آویزان) نامیده می شود. اگر لابلای صخره ها و شکاف ها را با دقت نگاه کنید موجودات ماکرو فراوانی را نیز خواهید دید و فقط در یک دایو به تعداد زیادی لاکپشت و کوسه ی مرجانی Reef Shark برخواهید خورد. همچنین این سایت یکی از بهترین نقاط برای اسنورکلینگ و عکاسی زیر آب میباشد. گاهی هم آن را سایت مناسبی برای ”غواصی در جریان“ معرفی می کنند. همچنین در طول این دیوار میتوان موجوداتی مثل : da selfish,chromis,sweetlips,clownfish,lobsters,sea slugs را مشاهده نمود و شما میتوانید غواصی دیواره،غواصی در جریان، غواصی با کوسه ها را تجربه کنید.

عمق: ۱۰ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: ۵ تا ۲۵ متر
جریان: گاه به گاه
بهترین ماه: فوریه تا دسامبر

 

Sipadan Hanging Gardens
Sipadan Hanging Gardens

سایت Turtle Cavern

یکی از سایتهای تک و خاص برای غواصی در غار محسوب می شود. یک غار آهکیست که در عمق 20 متری آبهای سیپادان قرار داشته و تشکیل شده از دالانها و مارپیچهای فراوان که پر است از اسکلت لاکپشتهای بدشانسی که در شب راهشان را گم کرده اند و موفق نشده اند راه خود را به سطح پیدا کرده و خفه شده اند. اسکلتها و لاک این لاکپشتهای بدشانس این غار را به گورستان لاکپشت ها و یک سایت غواصی عجیب مبدل کرده است. به غواصها توصیه می شود که نهایت احتیاط را در این سایت به کار گیرند زیراکه اگر گل و لای کف بستر بلند شود، به آسانی و به سرعت شفافیت آب به صفر میرسد. این سایت فقط مناسب غواص های با تجربه است که حتما باید همراه خود تجهیزات ویژه و راهنما نیز داشته باشند.دیگر موجودات دریایی که در این سایت می توان دید شامل Crabs,specialized Shrimps,Flashlight fish می باشند.

نوع غواصی: غواصی در دهانه غار
عمق: ۱۰ - ۲۵ متر
شفافیت: ۱۵-۰ متر
جریان: متغیر
بهترین ماه: فوریه تا دسامبر

 

Sipadan Turtle Cavern
Sipadan Turtle Cavern

سایت Barracuda Point

به جرأت می توان گفت که یکی از بهترین ۵ سایت غواصی در جهان است! منظره خارق العاده ای که با آن مواجه می شوید ،گروه عظیمی از هزاران باراکوداست Barracuda که معمولا به شکل گردباد بالای سر شما در حال چرخش هستند بطوریکه نور خورشید را محو می کنند! جایی که علاقه مندان به عکاسی زیر آب حتما باید آن را تجربه کنند.
در این سایت معمولا جریانهای قوی وجود دارد که آن را برای ”غواصی در جریان“ مناسب می کند. این جریان مواد غذایی، همان عاملی است که هزاران ماهی و بخصوص باراکوداها را به این سایت می کشاند. گاهی این جریانهای قوی خطرساز هم می شوند و از رفتن به عمق زیاد باید خودداری کرد، جریانهای قوی در سمت شمالی این سایت می تواند شما را به پایین کشانده و از جزیره دور کند. این سایت از یک دیواره شیبدار تشکیل شده که تا عمق ۲۲ متر کشیده می شود، جایی که کوسه های نوک سفید در حال استراحت هستند. کوسه های خاکستری مرجانی نیز همیشه در این سایت به دنبال غذا هستند. گاهی حتی کوسه های سر چکشی را نیز می توان دید! از دیگر موجودات دریایی که در این سایت دیده میشوند میتوان به :Bumphead Parrotfish,Reef Sharks,Eagle Rays,Tutles,Banner Fish,Redtooth Triggerfish,Dogtooth Tuna,Napoleon wrasse,Yellow-Margin Triggerfish اشاره نمود.

نوع غواصی: غواصی دیواره
عمق: ۵۰-۱۰ متر
شفافیت: ۴۵-۱۵ متر
جریان: گاهی بسیار قوی
درجه غواصی: متوسط و پیشرفته
دمای آب: ۳۰-۲۶ درجه 

 

Sipadan Barracuda Point
Sipadan Barracuda Point

سایت South point

یک سایت کاملا خاص و استثنایی! این سایت بخاطر دیواری که تا اعماق آبی اقیانوس به پایین می رود و از مرجان های دست نخورده پوشیده شده است بسیار شهرت دارد. تعداد زیادی کوسه های نوک سفید مرجانی و مانتا ری و گاهی کوسه پلنگی را با غواصی در این سایت می توانید ببینید.دسته های بزرگی از طوطی ماهی Bumphead Parrotfish که اندازه آنها به ۱ متر هم میرسد را میتوان دید که از مرجان های صفحه ای تغذیه می کنند و منظره خارق العاده ای در زمان غذا خوردن این انبوه طوطی ماهی ها ایجاد می شود که مثل یک قطار لوکوموتیو از جلوی غواص ها عبور می کنند. اگر غواص تکنیکال هستید می توانید به اعماق پایین تر از ۴۰ متر هم بروید و شانس دیدن کوسه های کمیابی مثل کوسه های سر چکشی را پیدا کنید، همچنین احتمال دیدن کوسه ماهیان دم دراز Treshers و کوسه پلنگی هم وجود دارد. هنگام غواصی در این سایت مراقب جریانهای قوی باشید. دیگر موجودات دریایی که در این سایت می توان دیدشامل Turtles ,Trevallies, Barracudas می باشند. 

نوع غواصی: غواصی دیواره
عمق: ۱۰ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: ۱۵ تا ۳۰ متر
جریان آب: گاهی بسیار قوی
درجه غواصی: پیشرفته

 

Sipadan South Point
Sipadan South Point

سایت Whitetip Avenue

این سایت در گوشه جنوب شرقی جزیره واقع شده، و بخاطر وجود تعداد زیاد کوسه ها و مانتا ری ها و لاکپشت ها مشهور است. دیوار این سایت از مرجانهای سیاه black coral و بادبزن های دریایی فراوانی پوشیده شده است. مرجان های سخت آن بسیار سالم هستند و بادبزن های دریایی نارنجی رنگ واقعا دیدنی هستند. Sea whips و  feather starsو sea squirt ها هم با اضافه کردن رنگ به این دیوار، زیبایی آن را دوچندان می کنند. غواصهای با تجربه تر به عمق زیر ۳۰ متر هم می روند و می توانند کوسه های خاکستری و کوسه های نوک سفید را نیز از نزدیک ببینند. این سایت جزو غواصی های عمیق دسته بندی می شود. بهتر است که غواصها در هنگام غواصی به اعماق آبهای آبی آزاد توجه بیشتری کنند زیراکه جای تعجب نخواهد داشت اگر بتوانند کوسه های سر چکشی و سایر کوسه های بزرگ را ببینند. و همچنین سایت خوبیست برای دیدن گونه های کوچکتر مثل :
trigge fish,Long nosed, jacks,Barracuda,Fang blennies,Hawkfish ,wrasse,grouper,parrotfish غواصهای کم تجربه تر باید مراقب باشند زیراکه شفافیت بالای آب ممکن است آنها را به اشتباه انداخته و تصور کنند عمقی که در آن هستند از عمق واقعی بسیار کمتر است.

عمق: ۱۶ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: -۲۰ ۳۰ متر
جریان: آب معمولا آرام است
درجه غواصی: ابتدایی تا پیشرفته 

 

Sipadan Whitetip Avenue
Sipadan Whitetip Avenue

سایت Staghorn Crest

یک شیب تدریجی در امتداد دیوار به یک بستر مسطح با عمق ۱۵ متر ختم می شود و در قسمت کم عمق آن با یک باغ زیبا از مرجان های شاخ گوزنی مواجه خواهید شد. در بعدازظهر این سایت زاویه درخشش نور آفتاب شرایط روشنایی خاصی را ایجاد می کند که عکاسی و گرفتن تصاویر فوق العاده زیر آب را ممکن می سازد و این سایت را به سایت محبوب علاقه مندان به عکاسی زیر آب تبدیل میکند. داخل درزها، حفرهها و شکاف های دیوار هم لانه هزاران میگو، خرچنگ، nudibranch ، Moray و gobies است. مثل سایر سایت های سیپادان احتمال دیدن کوسه و مانتا ری هم وجود دارد. مرجان ها اینجا بسیارسالم هستند و تا اندازهای بزرگ رشد می کنند. به دلیل جریان های قوی این سایت مناسب برای غواص های پیشرفته است و گاهی جزو غواصی جریان محسوب میشود.دیگر موجودات دریایی که در این سایت می توان دید: Barrel Sponges,Black Corals,Red Seawhip Corals,groupers,angelfish

عمق: ۱۰ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: ۱۵ تا ۳۰ متر (اغلب اوقات شفافیت آب زیاد است و تا بیشتر از ۲۰ متر میرسد.)
جریان: گاهی بسیار قوی

 

Sipadan Staghorn Crest
Sipadan Staghorn Crest

سایت Mid reef

در دامنه صخره، در اعماق ۳۰-۲۰ متر بهترین ساختارهای مرجانی را میتوان مشاهده کرد. به همراه gorgonians و staghorn coral,table coral,plate coral,black coral در اعماق کمتر. یکی از جاذبه های این سایت لاکپشت های سبز بزرگی هستند که به تعداد زیاد می توان دید. در عمق ۶ متری که از مرجان های صفحه ای پوشیده شده، مکان مناسبی برای توقف ایمنی (stop safety)است. مرجان های صفحه ای و مرجانهای پورایتز (corals porites) در این قسمت غالب هستند و مواد لازم برای تغذیه گروه های بزرگ طوطی ماهی های Bumpheaded Parrotfish را فراهم می کنند. دسته بزرگ (بیشتر از ۵۰ تا) از این ماهیان عظیم بمانند گروه های بزرگ بوفالوهای آفریقایی از کنار غواصان رد شده و صحنه فوق العاده ای را ایجاد می کنند که معمولا غواصان را مجذوب خود کرده و باعث میشود توقف ایمنی بسیار طولانیتری داشته باشند!

نوع غواصی: غواصی دیوار
عمق: ۵ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: ۳۵-۱۵ متر
جریان آب: گاهی بسیار قوی

 

Sipadan Mid Reef
Sipadan Mid Reef

سایت Coral garden

تقریبا هر موجودی که در سایت های سیپادان می توان دید، در این سایت یافت می شود. در عمق بین ۵ تا ۱۰ متر میتوان دهها لاکپشت سبز را دید که از لبه های دیوار تغذیه می کنند. اکوسیستم مرجانی در این سایت بسیار سالم، رنگارنگ و متنوع است. تقریبا تمام موجوداتی که در اقیانوس هند- آرام میتوان یافت در این سایت دیده می شود. و سایتی فوقالعاده برای عکاسی زیر آب محسوب می شود.

عمق: ۵ تا بیشتر از ۴۰ متر
شفافیت: ۱۵ تا ۳۰ متر
جریان: معمولا آرام
مناسب برای غواصهای مبتدی تا پیشرفته 

 

Sipadan Coral Garden
Sipadan Coral Garden

سایت Drop off

این سایت یکی از معروفترین سایتها برای غواصی از ساحل است که نزدیک به اسکله قرار دارد. با فاصله ۱۰ متر از ساحل گودالی تا اعماق ۶۰۰ متری به پایین کشیده شده است، در همان ۵ دقیقه اولی که وارد آب می شوید به احتمال زیاد با صدها jack fish که در بالای سر شما در حال چرخش هستند مواجه می شوید. و یا گروه عظیمی از طوطی ماهی های bumphead Parrotfish که در حال عبور هستند را می بینید. بر روی خود دیوار انواع اسفنج ها و مرجان ها را میتوان مشاهده کرد. و از آنجایی که در داخل درزها و شکاف های دیوار انواع خرچنگها، میگوها و موجودات دریایی را میتوان یافت، یکی از بهترین سایت ها برای غواصی در شب نیزمحسوب می شود. در شب می توان موجوداتی مثل flashlight, pufferfish, turtles, Snowflake Moray Eels fish را دید. همچنین bumphead Parrotfish های عظیمی که در شب روی دیوار به خواب رفته اند بسیار دیدنی هستند.

عمق: ۰ تا ۶۰ متر
شفافیت: ۱۵ تا ۳۵ متر
جریان: گاه به گاه

 

Sipadan Drop Off
Sipadan Drop Off

سایت Lobster Lairs

یک سایت مناسب برای غواصی در عمق کم و جستجوی خرچنگ ها و موجودات دریایی در درزها و شکاف های صخره های مرجانی میباشد. این خرچنگ های خجالتی بخصوص در شب برای شکار از مخفیگاه های خود بیرون میآیند.

عمق:۱۰ تا ۲۵
شفافیت: ۱۰ تا ۲۵
جریان: گاه به گاه

 

Sipadan Lobster Lairs
Sipadan Lobster Lairs

نویسنده :
نیکو چهل تنی
منابع :
غواصان پارسی
Sabah Tourism Board Official Website
www.sipadan.com
www.virtualmalaysia.com

Logo

مرکز غواصی ایران با هدف افزایش علم وشناساندن این رشته مفرح در کشور عزیزمان ایجاد شده است نویسندگان این سایت از غواصان کار آزموده و با سابقه می باشند و استادان و مدرسان در باﻻ بردن سطح علمی این رشته در ایران در کنار ما خواهند بود.

logo-samandehi