عارضه فشار و لاک پشتهای دریائی

عارضه فشار و لاک پشتهای دریائی

بر اساس تحقيقاتى كه توسط تيم دانشمندان بين المللى ( ZSL ( Zoological Society Of London انجام شده است، بيمارى برداشت فشار يا همان ( DCS Decompression Sickness )كه به Bends نيز شهرت دارد، براى اولين بار در لاك پشت هاى دريايى تشخيص داده شد. DCS يكى از مشکلاتى است كه هنگام غواصى ممكن است اتفاق بيافتد و هنگامى رخ مى دهد كه فشار از روى گازهاى محلول به سرعت برداشته شده و حباب هايى را در بدن تشكيل مى دهند. از علائم آن مى توان به درد مفاصل تا حتى فلجى و مرگ نيز اشاره كرد. تا قبل از اين باور بر اين بود كه DCS فقط در انسان ها، برخى از گونه هاى وال ها و دلفين ها كه با سرعت بيش از حد از غوص خود صعود مى كنند رخ مى دهد. نتايج اين تحقيق كه در مقاله Diseases Of Aquatic Organism به چاپ رسيده است، براى اولين بار نشان مى دهد كه بيمارى برداشت فشار در لاك پشت هاى سرخ loggerhead نيز مى تواند رخ دهد. گاهى به طور اتفاقى لاك پشت هاى دريايى در تورهاى ماهيگيرى صنعتى گير مى افتند. آن هائيكه به نظر زنده مى آيند معمولا بلافاصله آزاد شده و به دريا بازگردانده مى شوند. اين تحقيق نشان مى دهد كه بعضى از لاك پشت هاى زنده كه در ابتدا به نظر سالم مى آيند ممكن است DCS داشته باشند و بعد از رهاسازيشان بميرند.

 

 

 

دکتر Paul Jepson, نویسنده همکار و دامپزشک دریایی در ZSL می گوید :

”اين اولين باريست كه بروز Bends در يك خزنده دريايى تأييد شده است. اين تحقيق همچنين نشان مى دهد كه لاك پشت هاى دريا ِيى در حال انقراض كه به طور تصادفى در تورهاى ماهيگيرى گير مى كنند در خطر مرگ هستند حتى اگر در ابتدا وقتى به سطح آورده مى شوند به نظر زنده برسند.

قصد ما در وحله اول اين است كه از گرفتار شدن اين لاك پشت ها در تورهاى ماهيگيرى صنعتى جلوگيرى كنيم. ولى اگر هم گرفتار شدند ما اميدواريم كه اين تحقيق باعث شود تا فعاليت هاى ماهيگيرى كه به طور غير عمد باعث گير افتادن لاك پشت ها مى شوند و خطر DCS را به دلایل بالا آمدن سريع آن ها بوجود مى آورند، با حساسيت بيشترى دنبال شوند. 

در اين تحقيق، در ٢٩ تا از لاك پشت هايى كه به طور اتفاقى در تورهاى ماهيگيرى صنعتى در ساحل اسپانيا گرفتار شده بودند بيمارى DCS تشخيص داده شد. ٢ تاى آن ها با انجام پروسه هاى فشارزدائى انسانى در Oceanographic در والنسيا تحت درمان قرار گرفتند كه نتيجه مطلوبى را به همراه داشت و سپس به درياى مديترانه بازگردانده شدند.  

جمعيت لاك پشت هاى دريايى در درياى مديترانه روز به روز در حال كاهش است و ٦ تا از ٧ گونه لاك پشت هاى دريايى در جهان در معرض انقراض هستند. اين تحقيقات مستقيماً بر روى حفاظت از لاك پشت هاى دريايى تأثير گذار خواهد بود، زيرا كه مشخص شده است تعداد لاك پشت هاى دريايى كه مى ميرند ممكن است بسيار بيشتر از آنچه تصور مى شد باشد. نتايج اين تحقيق و همچنين درمان DCS در لاك پشت هاى دريايى مى تواند براى محافظت هر چه بيشتر گونه هاى آن ها در جهان به كار گرفته شود.  

اتاق فشار جدید برای الک پشت های دریائی در موسسه Oceanografic جائیکه الک پشتهای دریائی که از عارضه DCS رنج می برند با اکسیژن پر فشار تحت درمان قرار می گیرند.

 

 منبع : Woods Hole Oceanographic Institution
تصاویر : Oceanografic, Ciudad de las Artes y las Ciencias

تهیه شده در : دریافت مجله غواصان پارسی جلد سوم

Logo

مرکز غواصی ایران با هدف افزایش علم وشناساندن این رشته مفرح در کشور عزیزمان ایجاد شده است نویسندگان این سایت از غواصان کار آزموده و با سابقه می باشند و استادان و مدرسان در باﻻ بردن سطح علمی این رشته در ایران در کنار ما خواهند بود.

logo-samandehi