ده نکته مهم در انتخاب و خرید تجهیزات غواصی

ده نکته مهم در انتخاب و خرید تجهیزات غواصی

- بهترین تولید کننده، وجود ندارد

بی شک تولید کنندگان خوب و معروفی در جهان وجود دارند ولی مطلقا تمامی تولیدات یک کمپانی خوب نیستند. همچون تمامی صنایع موجود مانند کامپیوتر ، هر کدام از تجهیزات غواصی هم ممکن است از یک برند متفاوتی، خوب باشد. بهتر است تحقیق و بررسی کنید و هر کدام از تجهیزات خود را با توجه به تخصص و تجربه تولید کننده انتخاب نمائید. اگرچه داشتن تجهیزات ست و دارای مارک یکسان خوشایند است ولی مطمئن باشید هیچ کمپانی را نمی توانید پیدا کنید که تمامی تولیداتش در بهترین کیفیت موجود ارائه شود.

- همیشه قیمت بالا نشان دهنده کیفیت بالا نیست

مطمئنا بارها این موضوع را شنیده اید که گران بودن معنی خوب بودن نمی دهد.اگر توانائی صرف هزینه بالا را بدون دلواپسی دارید، فکر نکنید که با کیفیت ترین تجهیزات موجود در بازار را خریده اید. مطمئن باشید که شما از نحوه قیمت گذاری کمپانی ها و نمایندگیهای آنان در کشورهای مختلف جهان بخصوص پس از تبدیل ارزها اطلاع ندارید. اگرچه برندهائی وجود دارند که به دلیل تکنولوژی خاص و یا بکار بردن مواد اولیه با کیفیت تجهیزاتی با قیمت بالا ارائه می دهند ولی برای اطمینان از قیمت واقعی میتوانید قیمت محصول را با قیمتهای جهانی آن در فروشگاه های آنلاین بین المللی مقایسه کنید. شما به راحتی میتوانید هر گونه تجهیزاتی را با جستجو در اینترنت پیدا نموده و قیمت واقعی آن را با قیمت ارائه شده در محل زندگی خود مقایسه نمائید.

- به دنبال نمایندگیها و فروشندگان رسمی و مجاز باشید

اکثر تولید کنندگان تجهیزات غواصی گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه می نمایند.نماینده های رسمی فروش در هر کشور اگر خدمات گارانتی را هم ارائه نکنند حداقل خدمات پس از فروش و تامین قطعات را بر عهده خواهند گرفت . علاوه بر این به دلیل رابطه مستقیم با تولید کننده قیمتهای مناسب تری را ارائه خواهند کرد.

- قبل از مطالعه و آشنائی با تجهیزات برای خرید اقدام نکنید

در طول مدت دوره آموزشی و پس از آن به اندازه کافی با تجهیزات و عملکردهای آنها آشنا می شوید و به شما قول میدهم در طول این مدت دیدگاه شما نسبت به خرید و انتخاب تجهیزات متحول خواهد شد. پس توصیه میشود به هیچ وجه قبل از آشنائی وشناخت با غواصی اقدام به خرید تجهیزات غواصی نکنید. بهترین گزینه ها برای دریافت مشاوره مربی و یا افراد باسابقه ای هستند که با تجهیزات آشنائی کامل دارند . اگرچه باید مطمئن شوید که این افراد دیدگاه متعصبانه ای به یک برند خاص نداشته باشند.

- سعی کنید کیفیت و عملکرد را به همراه قیمت بسنجید

به شخصه اگر توانائی مالی داشته باشم از خرید یک اتومبیل فراری خوشحال خواهم شد ولی ترجیح می دهم در زمان انتخاب به توانائی های مالی خود نیز فکر کنم. مطمئنا تجهیزاتی با عملکرد های خیلی بالا وجود دارند ولی همیشه متخصصان برای معرفی یک محصول خوب و شایسته عملکرد را به همراه قیمت آن در نظر می گیرند.

- مطمئن شوید که کاربرد تجهیزات غواصی برای شما کجاست

در مورد نوع غواصی و روشهای آن که قرار است در آینده انجام دهید فکر کنید. مثال اگر قصد انجام غواصیهای تکنیکال را دارید هر وسیله شناور کننده ای برای شما مناسب نخواهد بود. قبل از انتخاب و خرید حتما در مورد برنامه های آینده خود در مورد آموزش و یا کسب تجربه فکر کنید تا تصمیم بهتری را بگیرید . تصمیم بگیرید که مسیر راه آینده شما در غواصی به کجا ختم خواهد شد. همه می دانیم که تجهیزات غواصی ارزان قیمت نیستند و عوض کردن آنها مستلزم هزینه ای مجدد است پس در انتخاب آنها هم راستا با روش غواصی و برنامه هایتان فکر کنید.

- مطمئن شوید طراحی و رنگ تجهیزات انتخابی را کاملا می پسندید

بر خلاف توصیه بسیاری از متخصصان در مورد انتخاب بر اساس کیفیت توصیه می کنم اولین مرحله انتخاب را با طراحی و رنگ تجهیزات شروع کنید و پس از انتخاب چندین گزینه مورد پسند کیفیت آنها را نیز بررسی کنید. به فکر عکسهائی که در زیر آب از خود خواهید گرفت باشید و طرح و یا رنگ ماسکی که علاقه ای به آن ندارید را در نظر بگیرید. تنها راه چاره در این مواقع هزینه مجدد و خرید ماسک جدید خواهد بود. به شخصه افراد زیادی را می شناسم که بعد از چندین غوص از مدل و یا رنگ تجهیزات خود راضی نبوده و این موضوع لذت غواصی را برایشان کم
می کند.

- از خرید تجهیزاتی که استفاده ای ندارند و یا زیاد استفاده نمی شوند اجتناب کنید

برخی افراد فکر میکنند هر چیزی که برای غواصی ساخته می شود باید داشته باشند . طبق استانداردهای بین المللی و موارد ایمنی و یا آموزشی و روش غواصی، شما باید برای مورد نیاز بودن و یا نبودن تجهیزاتی خاص تصمیم بگیرید . اگر فکر می کنید وسیله ای کاربردی برای شما ندارد پول خود را برای خرید وسیله ای ضروری تر هزینه کنید.

- در خرید تجهیزات دست دوم و کارکرده کاملا دقت نمائید

در بسیاری مواقع غواصان به فکر تعویض تجهیزات خود بوده و یا همانگونه که در بالا توضیح داده شد از انتخاب تجهیزات خود راضی نبوده و میخواهند آنها را بفروشند . انتخاب تجهیزات دست دوم کاری با درجه ریسک بالاست . برای این کار حتما از یک شخص با تجربه کمک بگیرید و یا حتی در صورت امکان یکبار آن را امتحان کنید . روش نگهداری تجهیزات توسط صاحب اولیه آنها بسیار مهم است و قبل از تصمیم گیری حتما از تمامی موارد مربوط به سلامت و عملکرد درست آنها اطمینان حاصل نمائید. 

نویسنده : محمد حسین پور

تهیه شده در : مجله غواصان پارسی جلد دوم

Logo

مرکز غواصی ایران با هدف افزایش علم وشناساندن این رشته مفرح در کشور عزیزمان ایجاد شده است نویسندگان این سایت از غواصان کار آزموده و با سابقه می باشند و استادان و مدرسان در باﻻ بردن سطح علمی این رشته در ایران در کنار ما خواهند بود.

logo-samandehi