آشنائی با سیلندر غواصی

آشنائی با سیلندر غواصی

سیلندرهای فشار قوی نسبتا کوچک بوده ولی با این حال محفظه های بسیار محکمی هستندکه حجم بالایی از گازهای فشرده شده را در خود جای میدهند. آنها قادر هستند گاز مهیا شده برای غواصی شما را حمل نموده که به این عمل اسکوبا SCUBA میگویند. این سیلندرها چه با هوای فیلتر شده و عادی و چه با هوای غنی شده نایتروکس (حاوی درصد کمتری از نیتروژن و درصد بیشتری از اکسیژن) و یا ترایمیکس (مخلوطی از 3 گازبرای استفاده توسط غواصان تکنیکال) پر شده باشند، یکی از مهمترین اجزاء تجهیزات غواصی هستند.

مشخصات سیلندر غواصی استاندارد

  • سیلندرها از آلیاژ استیل و یا آلومینیوم ساخته شده اند. اگرچه دیگر ترکیبات نیز در ساخت برخی از سیلندرها استفاده میشوند.
  • سیلندرهای استیل در برابر آسیبهای خارجی محکم و مقاوم بوده ولی برای جلوگیری از زنگ زدگی داخل آن به مراقبتهای مناسب و بیشتری نیاز دارند. این سیلندرها شناوری منفی داشته و سیلندرهای با ظرفیت بالا استیل هستند.
  • سیلندر های آلومینیوم شدیدا در برابر آسیبهای خارجی مانند ضربه و خراشیدگی آسیب پذیر تر از سیلندرهای استیل بوده ولی در برابر زنگ زدگی داخلی مقاوم اند.
  • شیر سیلندر جریان هوا را از درون آن کنترل نموده و به رگالتور غواصی شما به روشهای DIN ( به داخل پیچ میشود ) و یا YOKE ( به دور شیر قالب میشود ) متصل میشود. یک واشر O شکل نیز اتصال بین شیر سیلندر و رگالتور را آب بندی میکند.
  • شیرهای تکی سیلندر که از نوع متداول شیرها هستند از جنس برنج و با روکش کروم هستند.
  • غواصان تکنیکال ممکن است از مانیفولدهای سیلندر 2 تائی و یا شیرهای Y و یا H برای اتصال 2 رگالتور به یک سیلندر استفاده کنند.
  • بیشتر سیلندرها دارای قطعه ای بنام صفحه انفجاری یا disk Burst هستند که یک صفحه گرد مسی است و در زمان افزایش بیش از حد فشار درون تانک پاره شده و اجازه میدهد تا هوا از درون سیلندر خارج شود.
  • برچسبی معمولی برای بازدید چشمی که نشان دهد که سیلندر بطور حرفه ای نسبت به خوردگیها و آسیبهای داخلی و خارجی در یک سال گدشته بررسی شده است.
  • سیلندرها نیازمند آزمایش فشار دوره ای یا Hydrostatic test نیز هستند. فاصله بین آزمایشها در مناطق مختلف جهان متفاوت بوده و معموال محدوده ای بین 2 الی 7 سال را شامل می شوند.

Din Cylinder

 

مشخصات انتخابی و مطلوب

  • اندازه و مقدار فشار درون سیلندر ظرفیت آن سیلندر را تعیین میکند.
  • در آمریکای شمالی ظرفیتهای متفاوتی از 6 الی 40 فوت مکعب برای سیلندرهای رزرو تا 45 الی 150 فوت مکعب برای سیلندرهای اصلی وجود دارد.
  • در کشورهای با سیستم اندازه گیری متریک تفاوت از 1 الی 4 لیتر برای سیلندرهای رزرو تا 6 الی 15 لیتر برای سیلندرهای اصلی وجود دارد.
  • سیلندرهای استفاده شده با هوای غنی شده ( نایتروکس ) احتیاج دارند تا مطابق با استاندرادهای تعریف شده پاک سازی اکسیژن بر روی آنها انجام شود و نیازمند یک علامت سبز و زرد برای شناسائی بهتر هستند.
  • بوت و یا پایه سیلندر که از موادی مانند پالستیک،وینیل و یا الستیک ساخته میشود اجازه میدهد تا سیلندرهائی با انتهای گرد در زمان نگهداری بطورایستاده قرار گرفته و از افتادن و صدمه زدن در خارج از آب جلوگیری میکنند.
  • دیگر تجهیزات جانبی برای سیلندرها شامل توریهای محافظ که برروی سیلندر کشیده میشودو همچنین محافظ و پوشش شیر که از ورود گرد و خاک و رطوبت به درون شیر جلوگیری میکند و دستگیره حمل و نقل که کمک میکند تا جابجائی سیلندرها آسان تر گردد می باشد.

Yoke Cylinder

چگونه سیلندر غواصی خودتان را انتخاب کنید

چه سیلندر تکی و یا چند تائی شخصی خود را داشته باشید و چه متناسب با فعالیتها و منطقه غواصی خود سیلندری نداشته باشید برای انتخاب سیلندر مناسب برای خودتان به ظرفیت و اندازه آن فکر کنید.

  • بزرگ معمولا بهتر است ، مگر اینکه شما فردی کوچک اندام بوده و نیاز به حمل آن در مسیری طولانی داشته باشید.
  • وقتی از نظر اندازه مورد نظر خود، مطمئن شدید انتخاب کنید که چه آلیاژی از سیلندر مورد نظر شماست و بین آلومینیوم و یا استیل انتخاب نمائید.
  • شیر سیلندر را متناسب با رگالتور خود نسبت به نوع اتصال DIN و یا YOKE انتخاب نمائید.
  • در مورد پایه سیلندر و یا توری محافظ تصمیم بگیرید و اورینگهای اضافی را خریداری کنید.
  • مطمئن شوید سیلندر جدید شما دارای بر چسب بازدید چشمی یا یک برچسب بازرسی برای هوای غنی شده باشد. ( اگر برای غواصی با هوای غنی شده برنامه ای دارید )

Cylinder

مراقب سیلندر غواصی خود باشید

  • همیشه سیلندر خود را در محلی امن و بسته قرار دهید زیرا این عمل از غلتیدن و افتادن سیلندر که میتواند سبب ایجاد صدماتی به شما و یا دیگر تجهیزات غواصی شود جلوگیری میکند.
  • سیلندر و شیر آن را پس از غواصی با آب شیرین شستشو دهید و آن را در محلی خنک نگهداری کنید . اجازه ندهید که سیلندر بطور کامل خالی شود و برای خارج نگه داشتن رطوبت از درون سیلندر همیشه مقداری هوا را در داخل آن نگه دارید.
  • در زمان نیاز آزمایشات فشار و بازدید چشمی را بر روی آن انجام دهید.
  • از راهکارها و راهنمائیهای ارائه شده از سوی تولید کننده پیروی نمائید.

Cylinder Markings

 

منبع:

وب سایت موسسه آموزشی پدی
مجله غواصان پارسی