ده اصول ابتدایی برای شروع عکاسی در زیر آب

ده اصول ابتدایی برای شروع عکاسی در زیر آب

راحتی در محیط زیست آبی یکی از عناصر عکاسی زیر آب است. به یاد داشته باشید که غواص نقش پلت فرم شناور را برای استقرار دوربین اجرا می کند ،توانایی در شناوری خوب و در بعضی مواقع توانایی غواصی کردن سریع و بدون خطر از مهارت های یک غواص زیر آب به شمار می روند.

 
و توصیه دیگر اینکه تا جایی که امکان دارد ازغواصی با مدت زمان طولانی بپرهیزید و آب های عمیق را برای عکاسی انتخاب نکنید، زیرا عکس های گرفته شده در عمق های کمتر همیشه از بهترین عکس ها به شمار می روند. و به علت نور کافی در سطح و وجود موجودات زیادی مانند ماهی های کوچک و بزرگ و نهنگ ها و کوسه ها که می توانند سوژه های زیبایی برای عکاسی باشند استفاده کنید.
برای خلق یک تصویر خوب شما باید قادر باشید ذات موضوع را به تصرف خود در آورید. که در هنگام عکاسی، این برترین مفهوم در قلمرو زیر آب می باشد. درک هر چه بهتر رنگ موضوع در زیر آب مانند اسفنج های آتشین  که با دانستن از بین رفتن رنگ قرمز نیاز به قدرت تشخیص بالا دارد و در نظر گرفتن اینکه آیا نزدیک شدن به موضوع  خطری برای غواص نداشته باشد همچنین درک رفتار ماهی و شیوه حرکتی آن در جهت الگو سازی حرکتی می تواند برای تعیین کادر مناسب به شما کمک کند.در این راستا می دانید که چگونه به ماهی های در حال حرکت نزدیک شوید و یا موقعیت قرارگیری شما در مقابل یک کوسه پرخاشگر چگونه باشد و یا اینکه یک گاو دریایی پس از گذشت چه مدت زمان برای تنفس مجدد به سطح آب می آید.
بسیاری از غواصان با ورود به دنیای زیبا و پر رمز و راز زیر آب در فکر ثبت کردن این شگفتی های طبیعت هستند و می توان گفت که عکاسی زیر آب شما را تبدیل به فردی ماجراجو خواهد کرد ، این به معنی ایجاد انگیزه هایی متفاوت در وجود شماست که قصد دارید عکاسی کنید تا زیبایی های زیر آب را به خانواده خود و یا دوستانتان نشان دهید یا سعی در خلق هنرهای زیبایی دارید که برای شما جذابیت های خاصی را به همراه خواهند داشت. شروع  عکاسی میتواند از بازی بچه ها در استخر یا از سفر به جاهای عجیب وغریب آغاز شود. این راهنما به شما کمک خواهد کرد که سفری هیجان انگیز را شروع کنید.
آموزش اصول عکاسی زیر آب برای همه الزامی نیست در واقع شما با این روش ها می توانید کادر بندی مناسبی در زیر آب داشته باشید که در واقع از لحاظ فنی با تکنیک های عکاسی در خشکی متفاوت می باشند.

 



ابتدا باید دوربین خود و قابلیت های عکسبرداری آن را به خوبی بشناسید که با مراجعه به دفترچه راهنمای شرکت تولید کننده می توانید اطلاعات کاربردی دستگاه خود را فرا بگیرید.

این مهم نیست که ازچه دوربینی استفاده می کنید، اینکه دستگاه شما یک دوربین ساده و یا یک دوربین بسیار گران است، اینجا 10 قانون طلایی را به شما آموزش می دهیم که یادگیری آن شما را در جزو عکاسان حرفه ای قرار خواهد داد.

1-نزدیک شوید
جهت عکاسی زیر آببه سوژه ،نزدیک و نزدیکتر شوید.  بهترین راهکار شکار لحظه های خود را در نزدیک شدن به موضوع بدانید.





به علت اینکه آب  نور را جذب میکند و سبب ایجاد یکی از شایع ترین مشکلات عکاسی میشود که رنگ آبی مایل به خاکستری را افزایش می دهد. که با کم کردن آب بین شما و موضوع می توانید شفافیت رنگ بیشتری داشته باشید و همچنین ذرات معلق در آب که عامل عیب BACKSCATTER در عکاسی می شود ،این عیب سبب ایجاد نقطه هایی روشن در عکس و باعث برگشت نور می شوند که سبب پس زمینه کدر میشود و تنها راه رها شدن از این مشکلات نزدیک شدن به موضوع است.

 




2- دید به بالا
در عکاسی از کادر های بسته که فقط  موضوع مورد نظر شماست و در حالت معمول این کادر بندی از بالا انجام می شود که البته ساده ترین روش برای نشانه روی دوربین به حساب می آید ، یک پس زمینه خاموش به وجود می آورد مانند یک صخره که به هم ریخته گی هایی را در پس زمینه ایجاد میکند ،راهکار مناسب برای جذاب تر کردن موضوع  این است که تا جای امکان با موضوع هم راستا شوید و موضوع را در برابر بیننده قرار دهید.
تصویر برداری با زاویه رو به پایین که موثر نیست.

 


تصویر برداری در سطح چشم بسیار جالب است

 



3- تمرکز روی چشم
گرفتن یک عکس متمرکز و تصویر موفق ، همه چیز می تواند کامل باشد و ضرورتی ندارد که سوژه خارج از فوکوس باشد و یا تصویر مبهم باشد ، در عکاسی حیات وحش یکی از مهم ترین قانون ها نگه داشتن چشم تیز بین موضوع است که در هنگاه منظره یابی در صفحه LCD از این موضوع غافل می شویم


و چگونگی چشم به چشم شدن با موضوع را میتوانید در این تصوررا به صورت مقایسه ای ببینید.


4-توانایی نگه داشتن تمرکز
همانطور که می دانید غواصی کردن با دوربین و لوازم  تصویر برداری در مقابل غواصی بدون این تجهیزات متفاوت است زیرا شما در حال لذت بردن از مناظر هستید و زمانی که می خواهید عکاسی کنید به جزییات توجه زیادی خواهید کرد و به برسی دقیق محیط زیست می پردازید. برای عکاسی نیاز به صبر و حوصله دارید، انتظار برای موضوع و موقعیت ایده آل چیز هایی هستند که باید به آنها عادت کنید که عکاسان حرفه ای را ملزم به انجام غواصی های متعددی برای یک موضوع  یا موقعیت خاص می کند و نتایج آن تصاویر ارزشمندی را خلق خواهد کرد که البته نیاز به وسواس بیش از حد نیست ، کافیست که تمرکز کافی داشته باشید و توجه به جزییات عکاسی نیازمند طی نمودن راهی طولانیست.  

5-استفاده از تصفیه کننده های نور
از آنجا که نور توسط مولکولهای آب شکسته میشوند منجر به کدر بودن تصویر میشود و نیاز به داشتن تصویری با وضوح ، کنتراست مناسب نیازمند صرف هزینه و زمان است.



Stobes کمک میکند که رنگ آبی ناشی از شکست نور جبران شده و از تار شدن تصویر ها جلوگیری کند



با استفاده از تصفیه کننده نور می توانید تفاوت را به خوبی مشاهده کنید


6-عکسبردای ، برسی ، تنظیم ، حذف ضایعه ها ، تکرار
عکاسی دیجیتال به ما این امکان را میدهد که یادگیری خود را خیلی سریع ارتقا دهیم ، تصاویر گرفته شده ما بر روی LCD دوربین باعث میشود  که بتوانیم همان موقع تنظیمات لازم را انجام داده و دوباره عکس بگیریم. این کار به شما اجازه میدهد تا بتوانید موقعیت مناسب موضوع را در تصویر بدست آورید و به نتیجه خوب خود دست یابید. زیرا امکان دارد تصویر گرفته شده دقیقا همان چیزی نباشد که شما انتظار دارید. شما باید یاد بگیرید چگونه تنظیمات دوربین خود را با دقت و زمان کمتر انجام دهید که این ممکن است برای عکاسان تازه کار کمی مشکل باشد و با تمرین می شود بهترین عکس ها را گرفت و این قابلیت برای دوربین های قدیمی که تصویر را بر روی فیلم ثبت می کردند و جود نداشت.
7- عکاسی در حالت خودکار آسان است. مهم این است که بتوانید دوربین عکاسی خود را در حالت دستی نیز تنظیم کنید و با خلاقیت بتوانید نور را در عکس های خود به بازی بگیرید و از چیزی نترسید تا زمانی که کنترل حالت دستی را به خوبی انجام دهید.

8-حفظ و نگهداری تجهیزات
همانطور که می دانید آب و لوازم الکترونیک با هم سازگاری ندارد و اطمینان حاصل کردن از آب بندی بودن تجهیزات در هنگام راه اندازی تجهیزات عکاسی در زیر آب بسیار مهم است، حتی یک رشته مو یا کمی از ذرات خاک میتواند از آب بندی بودن تجهیزات جلوگیری کند و اینکه آب شور سبب آسیب های جدی به تجهیزات می شود که باید پس از غواصی با آب شیرین شستشو داده و خشک شود.



 9- احترام به محیط زیست 
به یاد داشته باشید که ما مهمان های دنیای زیر آب هستیم و احترام به ساکنان محیط زیست اولویت اصلی می باشد ، قبل از اینکه دوربین عکاسی بدست بگیرید مهم است که مهارت کنترل شناوری خود را در حد عالی در اختیار داشته باشید و اینکه در روند چرخه محیط تاثیر گذار نباشیم و یا اینکه برای خلق کردن یک تصویر به محیط آسیب نرسانیم. این می تواند شامل لمس کردن صخره ها و یا برخورد با مرجان ها را نیز شامل شود. صبور باشید تا پاداش تعامل خود را دریافت کنید.


10-  لذت ببرید
به خاطر داشته باشید که عکاسی در زیر آب قرار است سرگرم کننده باشد ، آنقدر در نکات فنی گرفتار نشوید که از لذت بردن بی نصیب بمانید. با همین اصول اولیه آغاز کنید و بعد به یاد گیری تکنیک های حرفه ای بپردازید.


بر گرفته از سایت :
Dive Photo Guide

Logo

مرکز غواصی ایران با هدف افزایش علم وشناساندن این رشته مفرح در کشور عزیزمان ایجاد شده است نویسندگان این سایت از غواصان کار آزموده و با سابقه می باشند و استادان و مدرسان در باﻻ بردن سطح علمی این رشته در ایران در کنار ما خواهند بود.

logo-samandehi