گونه های مهاجم ، مهمان ناخوانده

گونه های مهاجم ، مهمان ناخوانده

درحالیکه lion fish یک ماهی بومی اقیانوس آرام و هند است، یک ماهی آکواریومی بسیار محبوب در آمریکا نیز محسوب می شود. متأسفانه آزاد شدن تنها تعداد کمی از این ماهیان آکواریومی به داخل اقیانوس اطلس در اواخر دهه ۱۹۸۰ ،باعث ایجاد خطری جدی در اکوسیستم مرجانی فلوریدا شده است. lion fish می تواند به سادگی با تولید مثل سریع و مقدار تغذیه ای بیشتر از گونه های بومی، تنوع زیستی مرجان ها را از بین ببرد. یک lion fish ماده می تواند در سال به اندازه ۲ میلیون تخم تولید کند که این باعث افزایش جمعیت lion fish ها تا تعداد حتی ۲۰۰ ماهی بالغ در یک هکتار می شود. این ماهی ها تقریبا هر آنچه را که اندازه دهانشان است می خورند که شامل سایر ماهی ها و سخت پوستان نیز می شود. این طعمه ها به طور غریزی ترسی از این ماهی ها ندارند و توسط این ماهی به راحتی شکار می شوند. تمام این فاکتورها در کنار هم سبب می شود که جمعیت زیستی مرجان ها ۷۰ تا ۹۰ درصد کاهش یابد.

 مهمترین جنبه خطر lion fish ها برای مرجان های فلوریدا تغذیه آنها از گونه هایی است که نقشی ویژه در حفظ سلامت اکوسیستم مرجانی دارند. به عنوان مثال، Mud fish یک جلبک خوار است که از صدماتی که ممکن است بر اثر افزایش بیش از حد جلبک به مرجانها وارد شود جلوگیری میکند. بدون این ماهی، مرجانها در خطر رشد بیش از حد جلبکها قرار گرفته و جلبک تک سلولی همزیست خود را که برای فتوسنتز و رشد مرجان ضروری است رها میکنند. جدی ترین خطر در مورد lion fish ها در فلوریدا این است که ثابت شده کنترل جمعیتشان بسیار سخت است. زیرا که هیچ شکارچی طبیعی ندارند و در مقابل اکثر پارازیت های معمول در آب های فلوریدا نیز مصون هستند. به قلاب گیر نمی کنند و از آنجائیکه در مکان های مرجانی و یا خرابه های آن زندگی می کنند گرفتنشان با تورهای بزرگ امکان پذیر نیست. تنها روش قابل اطمینان برای گرفتن این ماهیها استفاده از نیزه برای تک تکشان است. امروزه در مناطقی که این ماهی مشکل ساز شده است، مسابقاتی همراه با جایزه برای گرفتن این ماهی برگزار می شود و یا رستورانها و شهروندان را به خوردن lion fish تشویق می کنند. حتی کمیته حفاظت از حیات وحش و ماهیان در فلوریدا اجازه استفاده از سیستم مدار بسته را هنگام شکار این ماهی به غواصان می دهد به این امید که غواصان را به داشتن نقش مؤثرتری در حفاظت از اکوسیستم مرجانی تشویق کنند.

دریافت مجله غواصان پارسی جلد دوم
Aqua-views Magazine

Logo

مرکز غواصی ایران با هدف افزایش علم وشناساندن این رشته مفرح در کشور عزیزمان ایجاد شده است نویسندگان این سایت از غواصان کار آزموده و با سابقه می باشند و استادان و مدرسان در باﻻ بردن سطح علمی این رشته در ایران در کنار ما خواهند بود.

logo-samandehi